donderdag 24 april 2008

Shogun


TOP 5 TV
1. Heimat (I, II, III)
2. Twin Peaks
3. Berlin Alexanderplatz
4. Shogun
5. Brideshead Revisted

De Japanse TV is nog saaier dan de Nederlandse TV sinds de teloorgang van de VPRO. Waar zijn de goeie oude dagen met prachtige debatten ("Een schitterend ongeluk") en TV series van een ontroerende schoonheid? Er zijn vijf TV series die mij steeds zijn bijgebleven. Hierboven vinden jullie mijn top 5. Bij gebrek aan TV vermaak ben ik dus gaan zoeken op internet en ik heb één van die oude series gevonden: Shogun. OK, na bijna 30 jaar is er wel wat van de oude magie verloren gegaan. Onlangs hebben ze Brideshead Revisted nog eens uitgezonden op TV en daardoor is het van plaats 1 naar plaats 5 verschoven. Het was niet meer wat het vroeger betekende. Ik vreesde dus wat voor Shogun, maar ik heb het met veel genoegen opnieuw bekeken. Het was in 1980 mijn eerste kennismaking met Japan. Het gaat over een Nederlands schip met een Engelse kapitein dat strandt op Japan. De kapitein wordt verliefd op de vrouw van een samoerai en raakt verwikkeld in de nationale politiek. Zeer origineel was toen dat het Japans niet vertaald werd. Je leerde wat Japanse woorden samen met het hoofdpersonage. Buiten de amateuristische actiescenes blijft dit een erg mooie serie. Een aanrader!

Geen opmerkingen: