zondag 6 april 2008

Onsen


Japan is een vulkanisch eiland en ligt dus vol met warmwaterbronnen, onsen genaamd. Het baden in dergelijke bronnen is een traditie die duizenden jaren terug gaat en is echt iets om mee te maken. Om me enigszins voor te bereiden op de Japanse etiquette en rituelen ben ik een spa gaan bezoeken in Osaka, eigenlijk twee. Voor diegene die ooit van zin zijn om dit uit te proberen een korte handleiding. Ten eerste laat jouw zwembroek of bikini thuis want baden in Japan gebeurt naakt. De onsen en zeker de stedelijke spa’s zijn altijd strikt gescheiden voor mannen en vrouwen maar er zijn enkele natuurlijke onsen die gemengd zijn. Als je binnenkomt, het eerste waar je moet aan denken is schoenen uitdoen. Er zijn altijd lockers om die op te bergen. Dan koop je een ticket, meestal aan een automaat en dat geef je af om binnen te komen. Daarop krijg je een armband voor een locker en een handdoekje. Je kleedt je uit in een kleedkamer en bergt alles op in de tweede locker. Het handdoekje was net groot genoeg voor mij om rond te binden, maar gezien de meesten gewoon naakt lopen, neem je die gewoonte snel over. Dan een belangrijk punt: eerst wassen. De Japan-expert B.H. Chamberlain schreef al schertsend dat reinheid één van weinige dingen is die Japan zelf heeft uitgevonden. Wassen doe je gehurkt aan kranen die dan ook op 30 cm van de grond staan opgesteld. Je vult een kom met water en dat giet je over het lichaam. Soms zijn er ook kleine plastiek krukjes voorzien om op te zitten, maar gehurkt wassen gaat beter dan je denkt. Ik heb het ook gezien in rurale gebieden in Thailand en Laos. Als je helemaal netjes bent kan je in het bad stappen. Op de rand staan opnieuw kommen met een handvat opgesteld. Alvorens in te stappen giet je nog een paar keer water over het lichaam. Dat is deel van het ritueel maar geeft je ook de kans om te wennen aan de watertemperatuur. Japanners houden van warm water, heel warm! Je gaat rustig in het bad zitten, eerst op de rand daarna wat dieper. De handdoek leg je op het hoofd en als een echte kenner zeg je ‘oooh’, en ‘achee, acheee, ACHEEE’ (heet, heet, heet).
Spa World in Osaka heeft acht verdiepen ingericht volgens thema’s en afgewisseld voor mannen en vrouwen op even en oneven dagen. Op elk verdiep zijn er meerdere baden, maar ook sauna’s en stoombaden. In sommige baden zitten kruiden. Het leukste vond ik een bad dat voor de helft in open lucht was. Het was net lekker weer en je kon zitten puffen in de zon. Na het baden heb je alle faciliteiten om terug op plooi te komen. Haar drogen, verse handdoek, lekker ruikende gels en zalfjes, etc. Dan kan je relaxen in een zetel en wat TV kijken of wat slapen op een tatami. Zoals ik al eerder schreef kan je in die stedelijke spa’s zelfs overnachten voor een kleine meerprijs.
Ik was in beide gevallen de enige vreemdeling die er rond liep. Eerst kwam er iemand met een lijst van do’s en dont’s in het Engels, maar ik kon hem geruststellen dat dit niets nieuws was. Ik kreeg wel wat nieuwsgierige blikken vooral naar mijn edele delen maar verder werd er weinig acht op mij geslagen en ik voelde me snel op mijn gemak. Ik kan het iedereen aanraden!

Geen opmerkingen: