vrijdag 18 april 2008

Belg


Er bestaan nog echte Belgen! Ik heb er één gesproken hier in Kobe! Het is de Japanner die het Belgisch restaurant La Bruxelloise uitbaat. Ik had natuurlijk een Belg verwacht toen ik daar binnenstapte maar de patron én chef was een Japanner die nog twee en half jaar in Brussel gewoond heeft. Ik heb er zelfbereide garnaalkroketten met peterselie gegeten en een uitstekende waterzooi van kip, begeleid met een Blanche en een Duvel. De broodjes kwamen van Donc een bakker in de kelder van Sogo die het enige maar dan ook echt lekker brood bakt in Kobe. De patron spreekt uitstekend Frans, beter dan ikzelf moet ik toegeven. Dit is nu typisch Japans vind ik. Je hebt in Japan zo een sterke compartimentering van het culturele, sociale en intellectuele leven dat je mensen hebt die zich richten tot een peer groep buiten de Japanse cultuur en zich daar volledig mee identificeren. Die man is meer Belg dan de meeste van ons. Daarvoor heeft hij gekozen en er zijn leven en beroep van gemaakt. Bovendien wordt dat nog sterk geapprecieerd hier in Japan. Het was een wat surrealistische ervaring om in een restaurant te zitten vol met japanners die zuinig stukjes snijden van de boudain blanc op hun bord. Maar de waterzooi heeft me gesmaakt!

1 opmerking:

Anoniem zei

hmm, Albrecht, witte worst eten in Kobe, dat lijkt me nog wel iets!