vrijdag 18 april 2008

Overleg


Wij hebben het poldermodel, een normatief maar geen wettelijk overlegmodel. Het gaat er van uit dat werkgever en werknemers beter in onderling overleg tot een concensus komen dan dat er regulatie van de overheid nodig is. In Nederland hebben ze het wat meer voor overleg dan bij ons, vooral wat betreft bedrijfscultuur. Hoe zit in Japan? Wel deze foto, genomen vlak bij mijn woonst is een mooie metafoor. Blijkbaar moet er ergens een lek zijn want ze hebben al op een paar plaatsen gaten in de weg gemaakt en het probleem blijft bestaan.
Wat zien we hier? Organisatie en rolverdeling. Er staan drie mannen het verkeer te regelen (dat er eigenlijk niet is, dit is en zeer kalme buurt). Dat zijn de mannen in de donkerblauwe pakken met de rode stok. Achter mij stond de derde. Het busverkeer is al enkele dagen omgeleid. Dan heb je een arbeider, die zit in de put te graven. Verder heb je mannen in witte pakken en in licht-blauwe pakken. Deze twee laatste zijn ingenieurs denk ik. De zittende man is de centrale figuur, waarschijnlijk de baas. Dit lijkt een overleg over een probleem te zijn, maar overleg bestaat nauwelijks in Japan. Vergaderingen dienen om eerder genomen beslissingen te rapporteren. De baas heeft het plan in zijn hand en legt uit wat er moet gebeuren. Dat is het Japans model, (en het werkt)!

1 opmerking:

Michel zei

Dag Albrecht
Het heeft enige tijd geduurd eer ik een account aangemaakt heb. Nu kan ik eindelijk eens reageren.
Mooi verhaal over het Japanse (niet) overleg model. Maar of overleg typisch Belgiqsch is? Of eerder "d'abor agir, puis réflechir"? Ik wil een foto bijvoegen van Belgische wegenwerken om dit te illustreren, maar vind niet hoe ik een attachment kan plaatsen.