vrijdag 4 april 2008

Duur


Eén van de hardnekkigste misvattingen over Japan is dat het hier enorm duur is. Na mijn eerste maand hier kan ik zeggen dat dit niet zo is. Als we even nagaan waar een toerist geld aan uitgeeft dan hebben we vooral hotels, transport en eten.
Hotels in Japanse steden zijn objectief goedkoper dan in grote steden in de rest van de wereld. Ik ben al een paar keer blijven overnachten in Namba een drukke uitgaansbuurt in Osaka. Ik betaal daar voor een mooie, nette kamer met alle comfort 5.800 Yen inclusief ontbijt (36 EUR). Bovendien kreeg ik een kortingsbon van 500 Yen voor de volgende keer. Dergelijke hotels vind je in de meeste grote steden. Een uitstekende website met een netwerk van hotels is JCHA met reservaties in het Engels. Voor 36 EUR vind je in London nauwelijks een kamer en zeker geen met dat comfort en locatie. Ik denk dat de goedkoopste hotelkamer in Gent zelfs meer is dan 50 EUR. De dure hotelketens zoals Sheraton zijn zeker niet duurder dan in de andere grote steden. Ze zijn zelfs goedkoper dan in Indië. En voor wie nog goedkoper wil slapen zijn er twee alternatieven: 1) je kan in een capsule slapen vanaf 3.500 Yen (zie foto: 22 EUR). Formaat 1 m hoog, 1 m breed en 2 m lang! Je mag wel geen last hebben van claustrofobie, want dat heeft me tot hiertoe tegengehouden om het uit te proberen. 2) je kan naar een spa of sauna gaan, lekker relaxen en slapen in zetel of op een tatami. Prijs ongeveer 2.000 Yen voor de spa en soms vragen ze een 500 extra om te overnachten, dus voor een 15 EUR kan je overnachten. Het vraagt wel een zekere aanpassing aan Japanse gewoontes, maar daarover vertel ik later meer.

Eten kan spotgoedkoop zijn in Japan. Daar was ik van verbaasd. In Kobe zijn er zeker 1.000 gelegenheden waar je lekker kan eten voor minder dan 1.000 Yen (6 EUR). Meest typisch zijn noedelsoepjes of zoals ramen of udon, maar zelfs een redelijke goede pizza ka je vinden voor 4 of 5 EUR. In Osaka eet ik mijn buik vol met sushi en sashimi schoteltjes voor ongeveer 1.000 Yen. Meestal krijg je ook gratis water en thee waardoor je de hoge marges op drank vermijdt. In de meeste bars kan je ook lekkere hapjes vinden voor een prikje. Het is vreemd maar als je wat duurder gaat om te eten dan wordt het plots veeld duurder. Er zit weinig tussen de klasse van beneden 1.000 en boven de 4.000 Yen. Teppanyaki of shabu shabu is veel duurder en als je Kobe beef wil of een traditioneel Japans menu dan ga je gemakkelijk boven de 10.000 Yen (65 EUR). Maar als je wat oplet kan je dus goedkoop eten in Japan.

Transport is ook minder duur dan ik aanvankelijk dacht. De eenheidsprijs van een stadbus is 200 Yen (1,25 EUR) ik denk dat dat iets goodkoper is dan in België. Voor een treinticket van Kobe naar Osaka, wat vergelijkbaar is met Gent - Brussel betaal 360 Yen of 2,40 EUR, zeker goedkoper dan in België. Maar bovenal is de kwaliteit van het openbaar vervoer stukken beter dan bij ons.

Wat is er dan wel duur in Japan? Bier helaas! De goedkoopste pint kost 250 Yen maar meestal betaal ik tussen de 500 en 800 voor een kleine halve liter. Dus een paar pinten en je bent direct 20 EUR kwijt. Sterke dranken en cocktails zijn dan in vergelijking goedkoper en kosten meestal niet meer dan een pint.

Geen opmerkingen: