vrijdag 7 maart 2008

Vlees



Kobe is gekend voor zijn vlees, Kobe beef. In Europa en de Verenigde Staten heeft Kobe beef een wat magische status gekregen. Wat daar zonder twijfel aan bijdraagt is de speciale wijze waarop de koeien worden vet gemest. Ze krijgen als aanvulling van hun dieet Sake en bier. Om het vlees optimaal mals te krijgen worden ze ook dagelijks gemasseerd! Het vlees heeft een bijzondere textuur zoals je kan zien in de vitrine van één van de meest gekende beenhouwers in Kobe. Het vet zit vertakt door het spierweefsel waardoor het de struktuur van marmer krijgt. In plaats van een rode kleur ziet een Kobe biefstuk er rose uit. Je kan de prijzen aflezen van de foto. Afhankelijk van de kwaliteit kost dit vlees 10.000 tot 15.000 Yen per kilo. Dat is omgerekend 60 tot 100 EUR. Tegenwoordig kan je Kobe beef in delicatessezaken kopen in Europa. Ik heb zelfs gehoord dat het te koop was in de Delhaize rond de kerstperiode. Als dit met het vliegtuig naar België moet zal het nog wel wat meer kosten.

Dit moest ik eens uitproberen en daarom ben ik voor het eerst eens chique gaan dineren in een klassieke teppanyaki restaurant. Daar wordt het vlees gebakken voor jouw neus op een plaat. Mijn oordeel: ik vind er maar niets aan. Wel mals maar veel te vet. Neen, de beste steaks die i ooit gegeten heb was in de Verenigde Staten. Veel betere smaak, zeer mals en spotgoedkoop!

1 opmerking:

Anoniem zei

ja, maar in Amerika zitten ze vol hormonen,...