zaterdag 29 maart 2008

Jazz


Ik wist het niet voor ik hier toekwam maar Kobe is een jazzstad bij uitstek. Ik merkte de eerste dagen dat er verschillende jazz bars zijn in het centrum, maar pas toen ik een brochure te pakken kreeg besefte is de draagwijdte. In de buurt tussen de twee stations Motomachi en Sannomiya, ongeveer 2 km van elkaar en neem 2 km naar de berg toe, dus een oppervlakte van 4 km2 zijn er 25 jazz kroegen. Dat is een densiteit van 6 jazzbars per vierkante km! Dit zijn allemaal bars waar ofwel jazzoptredens gegeven worden ofwel waar jazzplaten gespeeld worden. Verschillende van die bars zoals Sone, Basin Street en Green Dolphin en hebben dagelijks optredens. Dan rekenen nog niet mee de vele restaurants, hotel bars, etc. waar ook altijd jazz wordt gespeeld. Je kan dus dagelijks kiezen uit een vijftal optredens, in de weekends zelfs meer. Tot hiertoe heb ik nog maar één live optreden meegemaakt van Philippe Strange (zie foto) in Goodman. De Goodman is een piepkleine bar op het vijfde verdiep die ondertussen mijn favoriet geworden is. De ganse bar is kleiner dan onze living thuis. De toog in gebouwd rond een kwartvleugelpiano. Dus ofwel zit je aan de toog/piano ofwel in de sofa. In totaal kunnen er maar 20 mensen binnen. Philippe was een zeer aardige man zonder kapsones die al 12 jaar in Japan woont. Hij kwam tussen de sets telkens een praatje slaan met mij. Ik heb één van zijn CD’s gekocht.

Een nadeel van die jazz bars is wel de prijs. Bijna overal betaal je voor je voor jouw stoel, van 500 tot 1200 ¥. Bij optredens betaal je tussen de 1.500 en 5.000 ¥, afhankelijk van de groep die speelt. En de drank is ook niet goedkoop. Meestal meer dan 1.000 ¥ (6 EUR) voor een pint. De goedkoopste jazz bar is Jam Jam in een kelder van Motomachi waar je geen cover charge betaalt en een pint kost er 600 ¥. Deze man heeft ook de meest indrukwekkende collectie jazzplaten die ik al gezien heb. Zoals meestal hebben ze een topklasse installatie en klinken platen er fantastisch. Laatst speelde men A Love Supreme van Coltrane in de Jam Jam, en het stond keihard. Maar dat klonk goed! Voor de kenners: de Goodman heeft een McIntosh buizenversterker en enorme luidsprekers. Het probleem is echter dat je de laagste frequenties niet hoort omdat de golflengte ervan groter is dan lengte van de bar.
Zelf ben ik ook weer naar muziek beginnen luisteren. Mijn beste jazzplaten staan op mijn laptop en ik heb twee goedkope luidsprekertjes gekocht. Ik kon kiezen tussen 40 modellen die je afzonderlijk kon beluisteren. Het beste van al was een Logitech set met een basswoofer maar te zwaar om mee naar huis te nemen en te duur om weg te gooien. Ik heb iets gekocht van 2.000 ¥ (12 EUR) dat verbazend goed klinkt op mijn kamertje. Het is er plots veel gezelliger!

Geen opmerkingen: