zaterdag 22 maart 2008

Camera


Ik heb een nieuwe digitale camera gekocht in wat de grootse computer- en camerawinkel in de wereld moet zijn: Yodobashi Camera in Osaka. Niet dat ik echt een nieuwe camera nodig had maar het aanbod was te mooi om te laten liggen: op de vrijdag dat ik toekwam was werden verschillende modellen sterk afgeprijsd en als lid (zoals bij de Fnac) krijg je nog 13% korting + een aanvullende korting van 5%. Ik heb me dus lid gemaakt en gekozen voor een Panasonic Lumix FX100 met een Leica lens. Dat model had ik eerder zien staan voor 34.800 ¥, een prijs die een stuk beneden die van Europa ligt. De Lumix FX100 stond daar voor 28.300 ¥, min de korting dus gekocht voor 23.000 ¥ of 148 EUR! De goedkoopste aanbieding van hetzelfde model in België is bij Pixmania.be voor 289 EUR. In de Fnac zal hij dus wel boven de 300 EUR staan. Een korting van 50% voor een nieuw model is dus niet mis.
Ik had reeds bijna een jaar een Fuji E900 waar ik zeer tevreden over ben. De teller wijst 5.100 foto’s aan, dus ik heb er ondertussen wat ervaring mee. Wat heeft die nieuwe nu te bieden? Ten eerste is het een zeer compact model, een stuk kleiner dan de Fuji, iets dat je altijd en overal op zak kunt hebben. In Japan draag ik steeds mijn camera aan de broeksriem. Binnen de drie seconden kan ik de camera er uit halen en een foto nemen, echt wat men ‘point-and-shoot’ noemt. De nieuwe maakt dit nog makkelijker. Ten tweede heeft de Lumix een 28 mm lens (equiv.) terwijl de Fuji start vanaf 35 mm. Zo een breedhoek ligt me iets beter. De Lumix heeft 12 Mpix tegenover 9M bij de Fuji maar de vraag is of dat nog iets uithaalt. Ik zal later wat testen doen om dat te verifiëren. De Lumix heeft een scherm van 2,5 inch, iets wat hem onmiddellijk zeer aantrekkelijk maakt tegenover de Fuji. En dan is er natuurlijk de Leica lens. Hoe hoger de resolutie hoe sterker de kwaliteit van de lens gaat meespelen. Of het nu ook een betere camera is zullen we binnenkort weten.

Geen opmerkingen: