woensdag 26 maart 2008

Bib


Ik heb maandag van mijn gastprof een rondleiding gekregen aan de diverse bibliotheken hier op de campus. Zoals meestal staan de beste boeken op zijn bureau, maar hij heeft me de sleutel gegeven van een zaaltje ergens op het zesde verdiep van een gebouw dat ze aan het ontruimen zijn (er zijn hier grote verbouwingen bezig). Vandaag heb ik de tijd gehad om er eens rond te neuzen. Echt de moeite waard! Blijkbaar is er kort na de oorlog iemand begonnen met de geschiedenis van de wetenschappen want de meeste boeken en tijdschriften zijn vanaf de jaren vijftig. Hier daar vond ik al een parel, waaronder de drie volumes van de Opuscula Mathematica van Newton die achteloos onderaan in een stoffige kast zaten. Deze drie volumes kosten zo een 5.000 EUR, maar ik vermoed dat weinigen hier er het bestaan van kennen. Verder veel tijdschriften die we in Gent niet hebben zoals Physis, Nuncius, Archives Internationales d'Histoire des Sciences, Revue d'histoire des sciences, Viator, enz. Ook waardevol zijn een reeks proceedings van conferenties tussen 1955 en 1975 waar ik nog eens in detail moet doorgaan. Ik zag alvast een vroege conferentiebijdrage van Thomas Kuhn over Carnot. Verder nogal wat verzamelde werken die wij niet hebben zoals o.a. Cardano en Kepler. Zeer veel over Copernicus, Galileo en Newton. En een uitgebreide verzameling bronteksten over de middeleeuwen met vooral Grosseteste en tientallen volumes van Hendrik van Gent, begot. Je weet waar ik zit de volgende dagen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Zomaar een paar bedenkingen bij deze 'post', Albrecht.
1. Het moet fantastisch zijn om in zo'n bibliotheek te kunnen werken.
2. Ik vraag me af of de gemiddelde Japanner weet dat in de 17de eeuw de tweede taal in Japan Nederlands was (onder invloed van de handelscontacten met de Oost-Indische Compagnie).
Overigens een fijne blog!
Erika