maandag 17 maart 2008

Toilet


Vooraf mijn excuses maar ik moet iets kwijt over mijn toilet. Het moet er eens uit. Ziehier mijn toilet. Valt er jullie niets op? Ja, hij staat wat scheef maar dat is om 2 cm uit te sparen in de diepte. De meeste badkamers in Japan zijn cabines in plastiek die in één stuk gegoten zijn. De oppervlakte van mijn bad/douche, wastafel en toilet is 120 cm x 100 cm. Het spreekt vanzelf dat ik niet in het bad pas, maar douchen lukt wel. Neen, het gaat over de spoelbak. Is die niet absurd groot? Ik denk dat er telkens zo een 15 liter doorgaat. Er is geen enkele mogelijkheid om dat te regelen. Bij ons heb je twee knoppen, één voor een grote en één voor een kleine boodschap, of kan je de doorspoelknop stoppen, maar dat hebben ze hier nog niet uitgevonden.

Anderzijds, dit is mijn toilet op de universiteit. Een elektronisch toilet! Japanners zijn er dol op. Je vindt ze in alle hotels en zelfs op luchthavens. Het bedieningspaneel is enkel in het Japans en de gebruiksaanwijziging op het deksel heeft niet veel zin als je op het toilet zit, maar experimenteel heb ik het volgende kunnen afleiden. 1) de bril is verwarmd, die staat dag en nacht op te warmen, ook in de weekends, wat een verspilling! 2) één van de drie knoppen kan ter tevredenheid van dames gebruikt worden, een tweede knop voor het algemeen nut van mannen en vrouwen. Het is wel even schrikken als de sproeier zijn werk doet. 3) ten slotte de laatste knop: moet iets te maken hebben met de voorverwarming van de sproeier. Ik heb eerder in een hotel in Japan een model gezien met afstandsbediening! Een beetje vreemd want zo een afstandsbediening verliest zijn nut naarmate je verwijderd bent van het toilet.

Geen opmerkingen: