zondag 4 mei 2008

Eindelijk!


Ik had gehoopt jullie het heugelijke nieuws eerder te kunnen melden, maar het bleef maar duren eer het zo ver was: ik ben gisteren officieel 3de dan shogi! Gezien mijn oorspronkelijke successen in het Kobi shogi centrum dacht ik dat het wel snel zou gaan voor die promotie. De promotieregels zijn echter vrij streng. Om van 2de dan naar derde dan te promoveren moet je in een opeenvolgende reeks van 15 partijen 13 keer winnen! Je mag dus maar twee steken laten vallen. Het probleem was oorspronkelijk dat er veel 4de dan spelers zijn. Ik merkte dat sommigen mij een loper-handicap aanboden. Daarbij speelt de handicap speler met een loper minder. Je mag dat niet vergelijken met schaken. In shogi is dat verschil niet zo groot als je zou denken. Voor handicap partijen heb je speciale joseki’s (theoretische voortzettingen) die ik helaas niet goed ken. Daarom speelde ik steeds gelijke partijen. Op de 38 officiĆ«le partijen die ik gespeeld heb kreeg ik tien 4de dan spelers tegen. De eerste acht daarvan waren gelijke partijen en daarvan won ik er zes! Die twee verliespartijen deden me echter de das om voor de promotie. Ik ben dan de handicaps beginnen aanvaarden en gisteren speelde ik met succes mijn vijftiende partij in de reeks tegen een 4de dan. Het was een zeer mooie spannende partij, een waardige stap naar derde dan. Hierbij de statistieken:
4 dan: 8 win, 2 verlies (10)
3 dan: 13 win, 3 verlies (16)
2 dan: 4 win, 3 verlies (7)
1 dan: 4 win, 1 verlies (5)
De volgende stap is in principe 4de dan maar dat lijkt me haast onmogelijk. De regel is dat ik in een reeks van 30 partijen 26 keer moet winnen. Het probleem is dat ik nu als derde dan een loper handicap moet geven aan 1 dan spelers en dat ik geen handicap meer krijg van vierde dans. Ik heb me daarom een ander objectief gesteld: ik wil mijn promotie nog eens overdoen in Osaka. Dat is een sterke club waar in het weekend 150 spelers bezig zijn. Ik ben er al drie keer geweest. Je moet er negen keer achter elkaar winnen ofwel 12 keer winnen op 14 partijen. Daar wordt er echter geen handicap gegeven en er zijn behoorlijk veel 4de dan spelers. Ik verloor er van deze jonge kerel (foto). Hij dacht nooit langer dan 3 sec na en leek wat verveeld met mijn zwak spel.

2 opmerkingen:

Michel zei

Proficiat met uw derde dan.
Was dat geen film uit 1949 met Orson Welles, the third dan? Zo niet, het zou er een moeten geweest zijn.

Anoniem zei

Ook van mij een dikke proficiat en een S.hug,

Erika.