zondag 25 mei 2008

Drama


Ik heb hier een notebook bij en dat is mijn enige computer. Ik draag hem elke dag op mijn rug naar de unief en terug want op mijn bureau heb ik er geen. Maar mijn computer is meer dan mijn werk. Het is ook mijn boekenkast, mijn muziekinstallatie (MP3), mijn DVD-speler, mijn TV (het VRT journaal op internet) en mijn telefoon (skype). Het is dus een drama als er iets mee gebeurt. En het drama is een tiental dagen toegeslagen: een fatale fout in Windows XP. De fout is gekend en er bestaat bij Microsoft een fix voor. Maar die blijkt volgens een aantal forums maar voor de helft van de gevallen te werken. Bij mij dus niet. Er bestaat ook nog een noodprocedure om de fout te omzeilen en ook die blijkt niet te werken bij mij. Als ik de foutmelding bevestig dan wordt het systeem instabiel. Als ik ze ongeroerd laat kan ik nog een aantal dingen doen maar dikwijls loopt het systeem toch vast. Er zit dus niets anders op dan een volledige recovery te doen maar dat is een nachtmerrie. Ik heb vooreerst een externe hard disk gekocht om al mijn teksten, foto's, boeken, ingescande artikels, illustraties, reproducties en mijn mail te backupen. Maar toch blijft het griezelig om een recovery uit te voeren zonder werkend systeem als backup.


In Tokyo heb ik de knoop doorgehakt en een nieuwe notebook gekocht. Een Sony Vaio TZ37, een splinternieuw exportmodel dat in Belgiƫ nog niet bestaat: 1200 g met batterij, 2GB geheugen, 120 GB schijf en ingebouwde DVD. Hij zou 11u meegaan op batterij. Een prachtig ding dus. De prijs valt al bij al nog mee voor zoiets: omgerekend iets minder dan 1.600 EUR. Gelijkaardige Belgische modellen zitten rond de 2.500 EUR (inc). Nu alle software opnieuw installeren. Gelukkig heb ik hier een snelle internetverbinding.

Geen opmerkingen: