dinsdag 10 maart 2009

Eclectisch


Met de ganse groep s'morgens vroeg vertrokken om twee tempels te gaan bezoeken en daarna de dam. Eerst een half uur wachten tot iedereen klaar is. Na een kwartier met de wagen reeds stoppen voor een plaspauze en inkopen in de 7/11. Na een half uur verder stoppen voor ontbijt (ik had al ontbeten). Het begon me allemaal wat op de zenuwen te werken. Maar ja dat is nu eenmaal de Thaise stijl.



Onze eerste tempel was Wat Suan Mokkha Phalaram, of makkelijker de bostempel. Dit is de meest atypische Thaise tempel die ik al gezien heb. De inplanting lijkt op een Japanse shinto tempel, een groot domein met met een heuvel, bomen en wat vijvertjes. Er waren zelfs verschillende rotstuintjes zoals de Japanse zentempels. Het hoofdgebouw en de versieringen waren een bizar eclectisch samenraapsel van stijlen, religies en filosofieen. Bekijk het gebouw alleen al. Het lijkt wat art-deco stijl, met een egyptische figuur een Japanse rotstuin.



Binnen werden we getrakteerd op een preek van een monnik. Ik verstond er natuurlijk niets van maar het was duidelijk dat die man zichzelf graag hoorde praten. Hij stond openlijk te flirten met de vrouwelijke studentes. Maar blijkbaar heeft deze tempel een hoog aanzien voor het Thaise boeddhisme. Ze hebben een eigen drukkerij en uitgeverij van boeddhistische werken.


Het bovenstaande gebouw was in de vorm van een schip, volgens een Engelstalige bord om de vergankelijkheid van het leven aan te duiden. Ik versta niet onmiddellijk de metafoor maar ik ben dan ook geen boeddhist.


Na een langdurig bezoek, plaspauze, inkopen van soeveniers en complete chaos over ons vertrekuur eindelijk op weg naar een tweede tempel Wat Phra Borommathat Chaiya in klassieke Thaise stijl. Iedreen kocht er ene lotusbloem en wierookstokjes en voor een moment werd het zeer ingetogen.

Geen opmerkingen: