dinsdag 3 maart 2009

Corruptie


Volgens de Transparency International 2008's Corruption Perceptions Index staat Thailand met een score van 3,5 op de 80ste plaats. Denemarken en Zweden zijn het minst corrupt met eens score van 9,3. Belgie staat op de 18de plaats met 7,3. Thailand doet het toch nog wat beter dan veel Afrikaanse landen (SomaliĆ« is het dieptepunt) maar slechter dan Mexico, ColombiĆ« of RoemeniĆ«, en dat zegt toch wel wat. Corruptie is geinstitutionaliseerd in Thailand in alle lagen van de maatschappij. Corruptieschandalen halen dagelijks de voorpagina’s van de kranten. Zo lopen er een tiental processen ivm de corruptiezaken rond de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi: de toewijzing van de taxfree winkels, de X-ray scanners die te duur betaald zijn, het contract voor de bagagekarren, de bouw van de treinsporen naar de luchthaven, enz. Onlangs was er een pijnlijke zaak ivm een van de vele processen tegen de vroegere premier Thaksin. In het bureau van de rechter die over de zaak moet beslissen werd ‘een verdacht pakje’ gevonden. De kartonnen doos op zijn bureau bleek gevuld te zijn met 1 miljoen baht in cash. Een onderzoek van de veiligheidscamera’s bracht aan het licht dat de advocaat van Thaksin het pakje er gedeponeerd had. Wat zou er gebeurd zijn als de veiligheidsmensen het pakje niet gevonden hadden?
Maar ook in het dagelijkse leven kom je overal corruptie tegen. Ik ben ondertussen reeds vier maal gestopt door politie op de weg. Nu ben ik geen heilige wat de snelheidslimieten betreft maar ik ben al enkele keren gestopt voor overdreven snelheid terwijl ik echt niet te snel reed. De eerste keer heb ik betaald. Hij vroeg 120 baht en ik heb er 100 gegeven. De politieman stak het briefje netjes in zijn zak en wenste me wat cynisch verder een goede reis. Een verkeersagent verdient hier een 8.000 baht per maand (180 EUR). Onderhoud daar maar eens een gezin van. Dus zijn dergelijke bijverdiensten deel van de loonstructuur geworden. De andere keren ben ik gestopt wegens rechts te rijden (hier rijden ze links), maar hoe kun je anders voorbijsteken? De laatste keer kreeg ik een boete omdat ik mijn lichten had aangestoken bij vallende duisternis. “Cannot”, zie de agent me. “But look there motobikes have lights on” wees ik naar het aankomende verkeer. “Motobaaik yes, caaa nooo” was het antwoord. Toevallig kwam er ook een auto aangereden met de lichten aan. “Look look, caaa yes” protesteerde ik. En met succes. De agent was het beu en liet me verder rijden.

Geen opmerkingen: