woensdag 26 november 2008

Workshop



Net een twee-daagse workshop achter de rug van Alan Bishop over sociale aspecten van het wiskunde onderwijs. Alan Bishop is een prof. van Australie die ok betrokken is bij het APEC project waar het centrum hier in Khon Kaen de projectleider van is. Hij is vooral bekend van zijn boek Mathematical enculturation en als editor bij Springer en een tijdschrift. Voor mij was het ook een kennismaking met de klasgewoontes in Thailand, niet alleen een onderwerp van de workshop maar ineens ook iets waar ik tussen zat. Ik heb de workshop meegedaan inclusief het rollenspel. Was best wel leuk. De groep bestaat uit 19 doctoraatstudenten een twintigtal master studenten die allemaal onderzoek doen naar wiskunde onderwijs, als master proof of als doctoraat. Dit is ook de groep voor wie ik een aantal seminaries zal geven over de epistemologie van de wiskunde. Taal zal alvast een probleem zijn. Ik heb gezien dat het zeer traag moet gaan en regelmatig controleren of ze de termen begrijpen. Ik wel gemerkt dat ze vrij vlot omgaan met de paar wiskundige onderwerpen die reeds ter sprake zijn gekomen.

Geen opmerkingen: