zondag 13 juli 2008

Automaat (5)


Ondertussen ben ik in Mexico city beland. Ik kom hier toe zonder veel voorbereiding. Aan een Japanse editie van de Lonely Planet over Mexico heb ik namelijk niet veel. Ook had ik enkel wat yen bij mij. Gelukkig vond ik een ATM op de luchthaven en kon ik wat pesos afhalen (tien briefjes van 500). Het beruchte wangedrag van Mexicaanse taxichauffeurs schrikt me wat af. Het word ronduit afgeraden om een taxi te nemen die niet via een officiele boeking gebeurt. Gelukkig is er een uitgebreid metronet in Mexico. Het wordt nergens aangeduid maar je kan op 10 min wandelen van de luchthaven de metro nemen. In Japan kan je met een briefje van 10.000 yen een ticket kopen, maar oh wat mis ik die Japanse automaten nu. In het station was enkel een klein loketje te bespeuren. Een metroticket heeft de vaste prijs van 2 pesos (12 eurocent). Ze wou mijn briefje van 500 pesos niet aanvaarden. Een vriendelijke dame wisselde mijn 500 in twee briefjes van 200 en eentje van 100. Maar ook 100 pesos werd niet aanvaard, enkel 50. Toen moest ik bedelen voor een gratis ticket. Een familie die daar toekomt geeft mij een ticket en van verbazing stamelde ik 'domo arigato'. Ik moet nog wat aanpassen hier.

Geen opmerkingen: